All dans är bra dansträning.

Att ta vara på danstillfälle som erbjuds är bra.
 
 Tillfälle till extra dansträning.
 
 Från ett liv utan dans blev åtminstone jag lite av en dansnörd i en hast. Både jag och Ulla har samma rötter vad gäller vår tidigaste dans. Hon fattade galoppen tidigare än mig, och började i tonåren. För mig dröjde det till nära 40-års ålder innan upptäckten av dans gjordes, men när den var funnen satt jag fast.  
 
          
 
          
 
 Vår gemensamma nämnare vad gäller ursprunget, är "Brors Danskurser". Här lärde Bror och Ulla-Britt ut bugg, i första hand, Fast en hel del varianter dök upp under deras kurskvällar, med både gammaldans och ringdanser i arkivet. Ulla har sin historia och jag min, eftersom vi inte kände varandra på den tiden.
 
 Lennart döljer Carina till vänster medan Åke och Cia buggar till höger.
 
 Min egen danshistoria började åtminstone hösten -94 på Majorskullen i Värmlandsbro, med en nybörjarkurs i bugg. Inte speciellt mycket folk, samtidigt som mina kompisar som börjat en kursomgång tidigare, gjorde mig sällskap genom att gå om kursen igen. De låga förväntningar om dans jag haft, vände redan första kurskvällen. Jag var fast i "Dansträsket" som man säger, fast det visste jag inte då...
 
 Javisst blir man glad och nöjd av bugg.
 
 Från den dagen missade jag inte en timme av dans som erbjöds. Bror och Ulla-Britt blev nära vänner och jag hängde med på de danskurser som anordnades. Vi cirkulerade runt i Bygdegårdar, och Brors Danskurser gick jag igenom flera gånger. Till slut satt hans buggturer i minnet, och man hjälpte till under kurserna istället. Bland annat dansades det i Lia i Årjäng, där vi förresten Motionsdansade i tisdags.... 
 
 Carina och Lennart dansar "Twisten"
 
  Med denna, lite dansfyllda historia i minnet, blir jag så glad när flertalet av Er åxå tar tillfället till lite extra dans. Att lära sig dans, bugg i vårt fall, kräver sin träning. Våra Motionsdanser på söndagskvällarna ger Er alla ett extra tillfälle till att träna på buggen. Att det sedan är så kul, gör träningen till ett rent nöje.
 Sedan är en annan viktig del av dansen, alla kontakter och bekantskaper som man gör. Så att fastna i "Dansträsket" har många goda följder.... 
 
          
 Ote och Inge                                       Roger och Jytte
 
 Ett rockmedley fick stå som final på söndagskvällen hos BUGG's. Sköna tongångar i ett raskare tempo höjer pulsen och ger benmusklerna lite extra jobb. När sista takten tonat ut känns det att man gjort ett träningspass, som står sig gott i konkurrensen. Å tänk att det kan vara så kul åxå...
 
En trevlig vecka på Er önskar BUGG's / Ulla å Arne
 
Motion med bugg så klart, å "Ska de va bugg, ska de va BUGG's!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0